شنبه 15 اردیبهشت 1403

 

کامران جعفری :

چه واژه زشتی است این  ال گیلانو !
 

 

کامران جعفری تهیه کننده رسانه ملی :

چه واژه زشتی است این  ال گیلانو !

/چندسالی است که عده ای  برای  بازی فوتبال رشت

و انزلی از واژه" ال گیلانو "استفاده می کنند

 
 
 
سرویس ورزشی موج برنا - ورزش در دنیا کاربردهای متعددی دارد ، از جنبه صنعتی و اقتصادی ، علم و تکنولوژِی و تفریح و سرگرمی که بعضا بعضی از جنبه های آن در ایران یا نادیده گرفته می شود و یا اصلا دیده نمی شود .
گیلان مهد ورزش و ورزشکاران است و در همه ادوار مختلف قهرمانان زیادی را به عرصه های مختلف معرفی نموده است .
 

کامران جعفری تهیه کننده رسانه ملی :

چه واژه زشتی است این  ال گیلانو ! /چندسالی است که عده ای  برای  بازی فوتبال رشت و انزلی از واژه" ال گیلانو "استفاده می کنند

👈چه واژه زشتی است این"  ال گیلانو" !
 
چندسالی است که عده ای  برای  بازی فوتبال رشت و انزلی از واژه" ال گیلانو "استفاده می کنند !
 
این واژه الهام گرفته از واژه اسپانیایی
ال کلاسیکو (El Clásico) است که با نام‌های دیگری مثل ال دربی اسپانول، و ال کلاسیک ( El clàssic)
هم شناخته می شود و جنگهای قومی  داخل اسپانیا را به ذهن متبادر می کند !
 
به نظر می رسد هرگزارشگر ،مسئول یا خبرنگاری که واژه نامانوس( ال گیلانو ) را اختراع کرده باشد ، دانسته یا ندانسته
برطبل "جنگهای قومیتی" کوبیده و کسانی که این واژه را ترویج دهند ،آگاهانه یا ناآگاهانه به ترویج خشونت درون استانی همت می گمارند !
 
سابقه  جنگ وجدل ال کلاسیکوی  رئال مادرید و بارسلونا  در اسپانیا ، ریشه در مناطقی دارد  که دو تیم در آن هستند و آتش  جدایی خواهی و برتری طلبی  از دیربازدر آنجا برافروخته است ! 
رئالی‌ها در منطقه "کاستیا " و بارسلونایی ها  در منطقه" کاتالونیا" حضوردارند و هرکدامشان در ال کلاسیکو تا مرز جنگ قومی پیش می روند .  در واقع رقابت این دو تیم فوتبالی، تا حد زیادی از  مسائل سیاسی ودشمنی های تمام نشدنی  بین کاستیایی‌ها و کاتالان‌ها سرمنشاء می گیرد و دراین رهگذر  الکلاسیکو یک جنگ تمام عیاراست نه فوتبال !
 
حالا در این بین آیا  آنهایی که به تاسی از جنگ ال کلاسیکوی اسپانیا نام( ال گیلانو) را برای رقابت فوتبال رشت وبندرانزلی  انتخاب کرده اند از نتایج کارخودشان باخبرهستندیا خیر ؟
 
آیا رقابت رشت و انزلی شباهتی به (جنگ )و (جدایی طلبی )و (مشکلات قومی )و غیره دارد که عده ای واژه ال گیلانو را برای آن در بوق می کنند ؟
 
بی شک اگر دنبال آرامش و دوستی و برادری در ورزش هستیم نباید از واژه غیرمتعارف(ال گیلانو )استفاده کنیم چون این واژه بجز خشونت و جنگ و خونریزی و یقه گیری و تشنج و غیره چیز دیگری را به ذهن نمی آورد و فقط بر آتش اختلافات و جدایی ها می افزاید . 
اگر اوضاع به همین منوال باشد و اگر قرارباشد همه استانها به رقابت سالم فوتبالی خودشان لقب ال تهرانو ،ال کرمانو ،ال شیرازو ،ال تبریزو ،ال اصفهانو ،ال اهوازو  وغیره بدهند که دیگر اثری از دوستی و اتحاد در فوتبال  استانهای ایران باقی نخواهدماند .
 
امیدوارم در بکاربردن واژه ها -بخصوص در رسانه ها -به معنا و ریشه آنها و به خصوص به نتیجه و بازخورد اجتماعی آن توجه کنیم .
 
# کامران_ جعفری 
گزارشگر وتهیه کننده فوتبال

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna